Lego Mindstorms EV3

 

Najnowsza seria znanego producenta, która łączy markowe klocki Lego (głównie z serii Lego Technic) z czujnikami elektronicznymi, serwomechanizmami i komputerową jednostką centralną pozwalającą między innymi na konstruowanie robotów i układów automatyki oraz na ich odpowiednie oprogramowywanie.

Zestaw został zoptymalizowany z myślą o stosowaniu w szkole lub na zajęciach pozalekcyjnych i zawiera wszystko, czego potrzeba, by uczyć z wykorzystaniem LEGO MINDSTORMS. Uczniowie mają możliwość budowania, programowania i testowania rozwiązań opartych na technologii i robotyce.

W zestawie znajduje się Inteligentna Kostka EV3 – mały ale potężny komputer używany do sterowania silników robota i zbierania danych z podłączonych czujników. Posiada wsparcie dla technologii Bluetooth oraz WiFi, pozwala na programowanie robota i zawiera wbudowane narzędzia do akwizycji i wizualizacji danych pomiarowych.

Pracując z EV3 uczniowie i studenci są zachęcani do kreatywnego rozwiązywania problemów metodą burzy mózgów, poprzez proces selekcji, budowania, testowania i ewaluacji.

Zawartość zestawu:

  • inteligentna kostka EV3,
  • trzy interaktywne serwomotory z wbudowanymi czujnikami obrotu (dwa duże silniki i jeden średni),
  • ultradźwiękowy czujnik odległości,
  • czujnik światła / koloru,
  • żyroskop z możliwością kumulacji kąta obrotu,
  • dwa czujniki dotyku,
  • dedykowany akumulator,
  • kulka podporowa, idealnie zastępująca koło kastora, znane z poprzednich wersji LEGO MINDSTORMS,
  • kable połączeniowe,
  • klocki LEGO Technic pozwalające na budowę różnorodnych maszyn i konstrukcji.

 

Kluczowe wartości edukacyjne:

  • projektowanie i budowa programowalnych robotów z wykorzystaniem silników, czujników, przekładni, kół, osi i innych technicznych składników,
  • rozumienie i interpretacja dwuwymiarowych rysunków wykorzystywanych do budowy modeli trójwymiarowych,
  • praca metodami inżynierskimi: budowa, testowanie, korekcja błędów, poprawa projektu,
  • zdobywanie praktycznego doświadczenia z wykorzystaniem narzędzi matematycznych, np. szacowanie i pomiar wielkości fizycznych, analiza danych, wyznaczanie średniej,
  • rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa naukowego

 

Oprogramowanie edukacyjne EV3 to graficzny język programowania robotów LEGO MINDSTORMS EV3. Działanie aplikacji jest oparte o używany w przemyśle i badaniach naukowych system LabVIEW firmy National Instruments.

Programowanie w języku EV3 polega na układaniu sekwencji ikon reprezentujących kolejne polecenia dla robota i pozwala na budowę zarówno bardzo prostych aplikacji jak i rozbudowanych i skomplikowanych algorytmów.

Częścią składową oprogramowania jest rozbudowany system akwizycji i analizy danych pomiarowych, stanowiący idealne narzędzie do wykorzystania podczas doświadczeń i eksperymentów. Możliwa jest również praca w trybie oscyloskopu, można też zaprogramować wartości progowe pomiarów, dla których urządzenie będzie wykonywało zadane czynności, np. wydawanie dźwięku po osiągnięciu założonej temperatury. Moduł analizy danych posiada wszystkie funkcje potrzebne w nowoczesnym laboratorium – pozwala przeprowadzać matematyczne i statystyczne operacje na danych pomiarowych, umożliwia wprowadzenie wartości przewidywanych przez uczniów, istnieje też opcja eksportu danych do dalszej obróbki w innych aplikacjach.

Kolejnym składnikiem aplikacji jest cyfrowy podręcznik i zeszyt – prosty i wygodny sposób na prowadzenie notatek podczas pracy z robotem, przygotowywanie zadań dla uczniów i sprawdzanie ich postępów w pracy.

Oprogramowanie zawiera także 48 tutoriali pokazujących krok po kroku działanie i programowanie robota, od najprostszych zadań (np. ruch robota) do zaawansowanych problemów (np. akwizycja danych, wykorzystanie tablic, operacje matematyczne itd.)


Zajęcia:

LEGO Mindstorms EV3, to zestaw dedykowany dla dzieci w wieku 8-14 lat, kontynuujących i rozpoczynających przygodę z robotyką na zajęciach Robotyka (Lego Mindstorms). Wykorzystywany także do edukacji starszej młodzieży oraz studentów, dzięki np. możliwości programowania w języku C. Poziom na zajęciach dostosowany do umiejętności i wieku uczestników.

W okresie ferii/ wakacji oraz dla uczestników bardziej doświadczonych wykorzystywane są zestawy z dodatkowymi klockami, umożliwiające budowę większych i bardziej skomplikowanych konstrukcji oraz dedykowane gry turniejowe takie jak ?Wyprawa na Marsa?. Dają one więcej możliwości edukacyjnych.

Zestawy wykorzystywane także podczas eventów, festynów.

Firma KreaTech posiada bardzo bogatą bazę instrukcji. W ramach zajęć ?Robotyka (Lego Mindstorms)? przewidziane są lekcje zarówno z użyciem wersji edukacyjnej jak i komercyjnej Lego Mindstorms NXT oraz na zestawach Lego Mindstorms NXT 2.0.

 

Lego Mindstorms EV3

https://www.youtube.com/watch?v=AX3R9R2MMXo